Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – Instelling format C


Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam instelling zoals bekend bij KVK: Traumacentrum Friesland B.V.
Hoofd postadres straat en huisnummer: Steggerdaweg 79
Hoofd postadres postcode en plaats: 8395pK Steggerda
Website: www.traumacentrumfriesland.nl
KvK nummer: 85736279
AGB-code 1: 94066830
AGB-code 2: 22221462
2. Gegevens contactpersoon/aanspreekpunt
Naam: Natascha van den Boog
E-mailadres: natascha@traumacentrumfriesland.nl
Tweede e-mailadres: info@traumacentrumfriesland.nl
Telefoonnummer: 0561700202
3. Onze locaties vindt u hier
Link: www.traumacentrumfriesland.nl
4. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod:
4a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van uw instelling
en hoe uw patiëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: Op welke
problematiek/doelgroep richt uw instelling zich, betrekt u familie/omgeving in de
behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Traumacentrum Friesland biedt psychologische zorg aan kinderen, jeugdigen, volwassenen en
ouderen met klachten gerelateerd aan traumatische gebeurtenissen. Wij behandelen (complexe) PTSS-klachten door middel van EMDR, exposure, CGT, imaginatie en rescripting, lichaamsgerichte therapie en vaktherapie.
4b. Patiënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn instelling terecht:
Overige kindertijd
Depressie
Angst
PTSS

4c. Biedt uw organisatie hoogspecialistische ggz (3e lijns ggz):
Nee
4d. Heeft u nog overige specialismen: (optioneel, meerdere antwoorden mogelijk):
Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), nl
PTSS en depressie
PTSS en angst
5. Beschrijving professioneel netwerk:
Wij werken samen met gebiedsteams, huisartsen, ggz-instellingen en vrijgevestigde
psychologiepraktijken. We maken gebruik van extra expertise van Klinisch Psychologen of Psychiaters als dit in het belang is van onze cliënten en doen dit in overleg met onze cliënten.
Gedurende het weekend of buiten kantoortijd kan er contact opgenomen worden met de betrokken huisarts of GGZ-crisisdienst.
Er zijn geen specifieke afspraken met de HAP of crisisdienst gemaakt, omdat onze cliënten  voorliggend geen crisisgevoeligheid hebben.
6. Onze instelling biedt zorg aan in:
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
6a. Traumacentrum Friesland B.V. heeft aanbod in:
de gespecialiseerde-ggz:
– De GZ-psycholoog. We hebben GZ-psychologen gespecialiseerd in jeugd, volwassenen en ouderen in ons team.
– De GZ-psycholoog ism aangesloten psychiaters in geval er ook medicatiebeleid wordt uitgezet.
– Onze GZ-psychologen werken nauw samen met het hele team en bepalen gezamenlijk of trajecten in de behandeling passend zijn voor onze cliënten.
6b. Traumacentrum Friesland B.V. heeft aanbod in de categorieën van complexiteit van situatie:
Categorie A Indicerend regiebehandelaar:
Regiebehandelaar: GZ-psycholoog
medebehandelaar: basispsycholoog, psychiater
behandelaar onder supervisie van GZ-psycholoog: basispsycholoog
Categorie A Coördinerend regiebehandelaar:
De GZ-psycholoog en psychiater
Categorie B Indicerend regiebehandelaar:
Regiebehandelaar: GZ-psycholoog
medebehandelaar: basispsycholoog, psychiater
behandelaar onder supervisie van GZ-psycholoog: basispsycholoog
Categorie B Coördinerend regiebehandelaar:
De GZ-psycholoog en psychiater
Categorie C Indicerend regiebehandelaar:
Regiebehandelaar: GZ-psycholoog
medebehandelaar: basispsycholoog, psychiater
behandelaar onder supervisie van GZ-psycholoog: basispsycholoog
Categorie C Coördinerend regiebehandelaar:
De GZ-psycholoog en psychiater
7. Structurele samenwerkingspartners
Traumacentrum Friesland B.V. werkt ten behoeve van de behandeling en begeleiding van
patiënten/cliënten samen met (beschrijf de functie van het samenwerkingsverband en wie daarin participeren (vermeldt hierbij NAW-gegevens en website)):
Wij werken structureel samen met onze onderaannemers en hulpverlening dat al actief is in het netwerk van de client (denk hierbij aan begeleiding, andere zorgorganisaties).
II. Organisatie van de zorg
8. Lerend netwerk
Traumacentrum Friesland B.V. geeft op de volgende manier invulling aan het lerend netwerk van indicerend en coördinerend regiebehandelaren. Indien u een kleine zorgaanbieder bent (2 -50 zorgverleners), dient u ook aan te geven met welke andere zorgaanbieder u zich heeft verbonden om dit lerend netwerk mogelijk te maken.
Door samen (geanonimiseerd) casuistiek te bespreken en onderling naar elkaar te verwijzen houden we scherp wat voor zorg ingezet kan/moet worden.
Dit doen we met onze onderaannemers, samenwerkingspartners (BuurtzorgT Groningen, Team 050, ’t Hummelhuus), POH GGZ Noordwolde en Wolvega en gebiedsteams Oosterwolde, Weststellingwerf en Drachten.
9. Zorgstandaarden en beroepsrichtlijnen
Traumacentrum Friesland B.V. ziet er als volgt op toe dat:
9a. Zorgverleners bevoegd en bekwaam zijn:
Traumacentrum Friesland ziet erop toe dat:
Zorgverleners bevoegd en bekwaam zijn door referenties, VOG en diplomacheck te doen. Onze mzorgverleners staan of in het SKJ-register of zijn BIG geregistreerd.
Zorgverleners volgen de kwaliteitsstandaarden, zorgstandaarden en richtlijnen. Dit wordt vastgelegd door maandelijks een multidisciplinair overleg te hebben waar zorgverleners elkaar wijzen op de richtlijnen en het gebruik hiervan, of als zorgverlener de vraag neer te leggen hoe de zorgstandaarden ingezet worden bij specifieke casuïstiek.
Zorgverleners houden hun deskundigheid op peil. Dit doen zij door zich te scholen in die
onderwerpen waar de instelling meer expertise nodig heeft. Ook dienen onze zorgverleners herregistratiepunten te behalen voor inschrijving bij beroepsverenigingen en BIG register.
9b. Zorgverleners volgens kwaliteitsstandaarden, zorgstandaarden en richtlijnen handelen:
Zorgverleners volgen de kwaliteitsstandaarden, zorgstandaarden en richtlijnen. Dit wordt vastgelegd door maandelijks een multidisciplinair overleg te hebben waar zorgverleners elkaar wijzen op de richtlijnen en het gebruik hiervan, of als zorgverlener de vraag neer te leggen hoe de zorgstandaarden ingezet worden bij specifieke casuïstiek.
9c. Zorgverleners hun deskundigheid op peil houden:
Zorgverleners houden hun deskundigheid op peil. Dit doen zij door zich te scholen in die
onderwerpen waar de instelling meer expertise nodig heeft. Ook dienen onze zorgverleners herregistratiepunten te behalen voor inschrijving bij beroepsverenigingen en BIG register.
10. Samenwerking
10a. Samenwerking binnen uw organisatie en het (multidisciplinair) overleg is vastgelegd en geborgd in het professioneel statuut (kies een van de twee opties):
Ja
10b. Binnen Traumacentrum Friesland B.V. is het (multidisciplinair) overleg en de informatieuitwisseling en -overdracht tussen indicerend en coördinerend regiebehandelaar en andere betrokken behandelaren als volgt geregeld (beschrijf wat u heeft geregeld voor het uitvoeren van de (multidisciplinaire) overleggen, o.a. samenstelling, overlegfrequentie, wijze van verslaglegging):
Het multidisciplinair overleg, werkbegeleiding en supervisie vinden eens paar maand of indien nodig vaker plaats. Dit is afhankelijk van de caseload en complexiteit van aanwezige casussen. Onderling stemmen indicerend en coordinerend Regiebehandelaar en andere betrokken behandelaren momenten af.
10c. Traumacentrum Friesland B.V. hanteert de volgende procedure voor het op- en afschalen van de zorgverlening naar een volgend respectievelijk voorliggend echelon:
Binnen Traumacentrum Friesland schalen we snel op of af door regelmatig te evalueren. Minimaal eens per 6 maanden wordt geëvalueerd of casuïstiek nog steeds passend is binnen ons centrum.
10d. Binnen Traumacentrum Friesland B.V. geldt bij verschil van inzicht tussen bij een zorgproces betrokken zorgverleners de volgende escalatieprocedure:
Bij verschil van inzicht tussen zorgverleners is er een escalatieprocedure aanwezig. Onze organisatie is een horizontaal georganiseerd, dat wil zeggen dat we geen lagen hebben tussen directie en uitvoering. Indien er een verschil van inzicht is wordt deze geadresseerd bij de uitvoerend directeur.
Indien dat onvoldoende soelaas biedt kan gekeken worden naar externe mediation.
11. Dossiervoering en omgang met patiëntgegevens
11a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals:
Ja
11b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bijmateriële controle):
Ja
11c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/ NZA:
Ja
12. Klachten en geschillenregeling
12a. Patiënten/cliënten kunnen de klachtenregeling hier vinden (kies een van de twee opties): Link naar klachtenregeling: http://www.traumacentrumfriesland.nl/klacht/`
12b. Patiënten/cliënten kunnen met geschillen over een behandeling en begeleiding terecht bij Naam geschilleninstantie waarbij instelling is aangesloten: Geschillencommissie Zorg Contactgegevens: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/
De geschillenregeling is hier te vinden:
Link naar geschillenregeling: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/
III. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in deze instelling
doorloopt

13. Wachttijd voor intake/probleemanalyse en behandeling en begeleiding
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link of document (en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is –indien het onderscheid van toepassing is– per zorgverzekeraar en per diagnose.
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.traumacentrumfriesland.nl/wachttijd
14. Aanmelding en intake/probleemanalyse
14a. De aanmeldprocedure is in de organisatie als volgt geregeld (wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
Mensen die bij ons aangemeld worden komen veelal binnen via een verwijzer. Als je verwijzing binnen is zullen we een korte telefonische screening doen. Hierin geven we aan of we je kunnen helpen. Onze telefonische screening wordt altijd door een GZ-psycholoog gedaan. Als wij aangeven dat we je kunnen helpen plannen we, afhankelijk van de wachttijden, een afspraak in. Dit doen we direct met de client. Voor meer informatie over de aanmeldingsprocedure:
https://www.traumacentrumfriesland.nl.
Binnen Traumacentrum Friesland wordt de cliënt terugverwezen naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien Traumacentrum Friesland geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt.
14b. Binnen Traumacentrum Friesland B.V. wordt de patiënt/cliënt doorverwezen naar een andere zorgaanbieder met een passend zorgaanbod of terugverwezen naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de instelling geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
15. Indicatiestelling
Beschrijf hoe de intake/probleemanalyse en indicatiestelling binnen uw instelling is geregeld (hoe
komt de aanmelding binnen, hoe komt de afspraak met de patiënt/cliënt voor de intake tot stand, wie is in de intakefase de indicerend regiebehandelaar en hoe komt die beslissing tot stand (afstemming met patiënt/cliënt), waaruit bestaan de verantwoordelijkheden van de indicerend regiebehandelaar bij het stellen van de diagnose)
Voor onze indicatiestelling kan je meer vinden op onze website. Onze cliënten komen vaak al binnen met een diagnose PTSS, of een duidelijk afgebakende traumatische ervaring. De procedure wijkt niet af van onze aanmeldprocedure en het maken van de eerste afspraak.


www.traumacentrumfriesland.nl
16. Behandeling en begeleiding
16a. Het behandelplan wordt als volgt opgesteld (beschrijving van proces en betrokkenheid van patiënt/cliënt en (mede-)behandelaren, rol (multidisciplinair) team):
Het behandelplan wordt als volgt opgesteld: de client wordt altijd betrokken bij het opstellen van het behandelplan. Samen bepalen we de doelen voor behandeling. Als we twijfelen over de inzet van behandeling of vragen hebben die we niet direct kunnen beantwoorden betrekken we onze collega’s tijdens het multidisciplinair overleg. Hierna worden onze bevindingen altijd gedeeld met onze client.
16b. Het centraal aanspreekpunt voor de patiënt/cliënt tijdens de behandeling is de coördinerend regiebehandelaar (beschrijving rol en taken regiebehandelaar in relatie tot rol en taken medebehandelaars):
Het centraal aanspreekpunt voor de cliënt tijdens de behandeling is de regiebehandelaar die het meest contact heeft met de cliënt.
16c. De voortgang van de behandeling wordt binnen Traumacentrum Friesland B.V. als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt binnen Traumacentrum Friesland als volgt gemonitord: we maken gebruik van evaluaties en voortgangsgesprekken. De client is de meest waardevolle bron van een goede behandeling. Als iets niet aanslaat, of werkt, horen we het graag en zoeken we samen naar een werkbare behandeling.
16d. Binnen Traumacentrum Friesland B.V. reflecteert de coördinerend regiebehandelaar samen met de patiënt/cliënt en eventueel zijn naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling als volgt (toelichting op wijze van evaluatie en frequentie):
Binnen Traumacentrum Friesland reflecteert de coördinerend regiebehandelaar samen met de cliënt en eventueel zijn naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling en begeleiding als volgt: Dit doen we door samen te evalueren en toetsen of de ervaringen overeenkomen met de ervaring in de praktijk.
16e. De tevredenheid van patiënten/cliënten wordt binnen Traumacentrum Friesland B.V. op de volgende manier gemeten (wanneer, hoe):
De tevredenheid van cliënten wordt binnen Traumacentrum Friesland op de volgende manier gemeten: als we afsluiten vragen we onze cliënten om onze inzet te evalueren.
17. Afsluiting/nazorg
17a. De resultaten van de behandeling en begeleiding en de mogelijke vervolgstappen worden als volgt met de patiënt/cliënt en diens verwijzer besproken (o.a. informeren verwijzer, advies aan verwijzer over vervolgstappen, informeren vervolgbehandelaar, hoe handelt instelling als patiënt/cliënt bezwaar maakt tegen informeren van verwijzer of anderen):
De resultaten van de behandeling en begeleiding en de mogelijke vervolgstappen worden als volgt met de cliënt en diens verwijzer besproken: de verwijzer ontvangt een in- en uitzorg brief. Voortgang wordt alleen gedeeld met toestemming van de client. Als het passend is voeren we evaluaties uit in aanwezigheid van de verwijzer en kunnen we open en transparant de voortgang delen.
17b. Patiënten/cliënten of hun naasten kunnen als volgt handelen als er na afsluiting van de behandeling en begeleiding sprake is van crisis of terugval:
Cliënten of hun naasten kunnen als volgt handelen als er na afsluiting van de behandeling en begeleiding sprake is van crisis of terugval: naasten en cliënten kunnen direct contact met ons opnemen. We zullen samen zoeken naar een goede oplossing.
IV. Ondertekening
Naam bestuurder van Traumacentrum Friesland B.V.:
C.A. Ulehake
Plaats:
Steggerda
Datum:
16-11-2023
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja
Bij het openbaar maken van het kwaliteitsstatuut voegt de ggz-instelling de
volgende bijlagen op de registratiepagina van www.ggzkwaliteitsstatuut.nl toe:
Een afschrift/kopie van het binnen de instelling geldende kwaliteitscertificaat (HKZ/NIAZ/JCI en/of
ander keurmerk);
Zijn algemene leveringsvoorwaarden;
Het binnen de instelling geldende professioneel statuut, waar de genoemde escalatie-procedure in is
opgenomen.

 

TcF

Soms is een eerste stap de stap naar iets nieuws. We laten je graag zien hoe mooi dit kan zijn, ook als het spannend is.